Text based pricing modelling: an application to the fashion industry

Crescenzi, Federico (2020) Text based pricing modelling: an application to the fashion industry, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Scienze statistiche, 32 Ciclo. DOI 10.6092/unibo/amsdottorato/9524.
Documenti full-text disponibili:
[img] Documento PDF (English) - Richiede un lettore di PDF come Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Disponibile con Licenza: Salvo eventuali più ampie autorizzazioni dell'autore, la tesi può essere liberamente consultata e può essere effettuato il salvataggio e la stampa di una copia per fini strettamente personali di studio, di ricerca e di insegnamento, con espresso divieto di qualunque utilizzo direttamente o indirettamente commerciale. Ogni altro diritto sul materiale è riservato.
Download (9MB)

Abstract

In this study we propose a class of hedonic regression models to predict prices of fashion products using attributes obtained featurizing text. Using the internet as a source of data, we developed web-scrapers to collect data on prices and product descriptions of items sold in the websites of five famous fashion retailers and producers. For a set of scraped items, given the pair (price, description) our goal is to estimate hedonic regression models by leveraging the information about the product contained in the description. After each description is mapped to a point in a high-dimensional vector space, our estimation strategy uses sparse modelling, as well as text mining techniques of dimensionality reduction and topic modelling to find the model with the best out-of-sample predictive performance. We refer to this approach as Hedonic Text-Regression modelling. With this approach, we estimate the implicit price of words that are used in descriptions. To the best of our knowledge no previous work has been conducted in the Fashion industry. Empirically, the proposed models outperform the traditional hedonic pricing models in terms of predictive accuracy while performing also consistent variable selection.

Abstract
Tipologia del documento
Tesi di dottorato
Autore
Crescenzi, Federico
Supervisore
Dottorato di ricerca
Ciclo
32
Coordinatore
Settore disciplinare
Settore concorsuale
Parole chiave
Text-mining Dimension reduction sparse modeling fashion industry
URN:NBN
DOI
10.6092/unibo/amsdottorato/9524
Data di discussione
5 Novembre 2020
URI

Altri metadati

Statistica sui download

Gestione del documento: Visualizza la tesi

^