Povertà: sfida educativa e responsabilità sociale. Il ruolo dell'educazione verso una società più giusta, equa e solidale

Giustini, Chiara (2011) Povertà: sfida educativa e responsabilità sociale. Il ruolo dell'educazione verso una società più giusta, equa e solidale, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Pedagogia, 23 Ciclo. DOI 10.6092/unibo/amsdottorato/3394.
Documenti full-text disponibili:
[img]
Anteprima
Documento PDF (Italiano) - Richiede un lettore di PDF come Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Download (25MB) | Anteprima

Abstract

The thesis focuses on the link between education and poverty. The first part of the work investigates these concepts through a multidisciplinary study (History, Anthropology, Sociology, Psychology, Pedagogy) to show the complexity of the phenomena, and analyzes poverty considering it as an educational challenge. The second part presents the outcomes of a qualitative research about the role and the power that education has in the fight against poverty. The interviews and the focus groups with teachers and educators who work with the poor in several Italian cities and abroad (Denver and Los Angeles, Israel and Palestine), and the observations of the educational work done in some schools and services considered the "best practices" highlight the importance to re-educate our society, that is impoverished by the crisis of welfare state and the weakness of social networks. The final chapter is dedicated to a reflection on social justice, solidarity and sobriety, as pillars for Social Pedagogy in a society that cannot close its eyes to the inequalities that it generates.

Abstract
Tipologia del documento
Tesi di dottorato
Autore
Giustini, Chiara
Supervisore
Co-supervisore
Dottorato di ricerca
Scuola di dottorato
Scienze umanistiche
Ciclo
23
Coordinatore
Settore disciplinare
Settore concorsuale
Parole chiave
povertà educazione giustizia sociale solidarietà sobrietà
URN:NBN
DOI
10.6092/unibo/amsdottorato/3394
Data di discussione
27 Maggio 2011
URI

Altri metadati

Statistica sui download

Gestione del documento: Visualizza la tesi

^