The impact of the language system: a study of teachers’ correction postures and rewriting modes in primary schools in France and Italy

Mazziotti, Sara (2021) The impact of the language system: a study of teachers’ correction postures and rewriting modes in primary schools in France and Italy, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Scienze pedagogiche, 34 Ciclo. DOI 10.48676/unibo/amsdottorato/9903.
Documenti full-text disponibili:
[img] Documento PDF (French) - Richiede un lettore di PDF come Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Disponibile con Licenza: Salvo eventuali più ampie autorizzazioni dell'autore, la tesi può essere liberamente consultata e può essere effettuato il salvataggio e la stampa di una copia per fini strettamente personali di studio, di ricerca e di insegnamento, con espresso divieto di qualunque utilizzo direttamente o indirettamente commerciale. Ogni altro diritto sul materiale è riservato.
Download (109MB)

Abstract

Even if the writing of a text doesn’t specifically imply the reinvestment of orthographic knowledge, in a school context it relates strictly to the compliance of official rules of the alphabetic writing system. The teachers’ corrections regarding language mistakes are more systematic and influence the student/writer who gets to know the teacher’s expectations, the main recipient of his or her texts. Two linguistic contexts, the Italian and the French one, have been compared within the framework of a comparative study on elementary school students’ writing compositions (third grade and fifth grade) starting from the question “What will you do when you grow up?”. The incidence of specific features of the two languages is the focus of this research. On the one hand, it has been studied on teachers' correction practices, and on the other hand, on students’ rewriting choices of the first text.

Abstract
Tipologia del documento
Tesi di dottorato
Autore
Mazziotti, Sara
Supervisore
Dottorato di ricerca
Ciclo
34
Coordinatore
Settore concorsuale
Parole chiave
Système linguistique, Écriture scolaire, Pratiques de correction, Réécriture
URN:NBN
DOI
10.48676/unibo/amsdottorato/9903
Data di discussione
22 Ottobre 2021
URI

Altri metadati

Statistica sui download

Gestione del documento: Visualizza la tesi

^