Mixed families and parenting strategies. The case of mixed couples living in Italy formed by Italian and African parents

Lajus, Claire Brigitte Jeanne (2016) Mixed families and parenting strategies. The case of mixed couples living in Italy formed by Italian and African parents, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Scienze pedagogiche, 29 Ciclo. DOI 10.6092/unibo/amsdottorato/8709.
Documenti full-text disponibili:
[img]
Anteprima
Documento PDF (French) - Richiede un lettore di PDF come Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Disponibile con Licenza: Salvo eventuali più ampie autorizzazioni dell'autore, la tesi può essere liberamente consultata e può essere effettuato il salvataggio e la stampa di una copia per fini strettamente personali di studio, di ricerca e di insegnamento, con espresso divieto di qualunque utilizzo direttamente o indirettamente commerciale. Ogni altro diritto sul materiale è riservato.
Download (2MB) | Anteprima

Abstract

The aim of this research is to better understand parental strategies concerning the transmission of culture and identity, as well as the education of children from a mixed couple in Italy when one of the parents is Italian and the other comes from Sub-Saharian Africa, from an ecological perspective. We assumed that parents' viewpoint may provide meaningful information for a comprehensive approach to our subject. By considering parents as agents and actors, we considered the analysis of their stories, collected by interviews through a narrative-driven qualitative approach, as a useful way to build a valid knowledge about new Italian citizens.

Abstract
Tipologia del documento
Tesi di dottorato
Autore
Lajus, Claire Brigitte Jeanne
Supervisore
Co-supervisore
Dottorato di ricerca
Ciclo
29
Coordinatore
Settore disciplinare
Settore concorsuale
Parole chiave
mixité familiale, éducation familiale, stratégies éducatives parentales, transmission identitaire, transmission culturelle, parentalité, éducation interculturelle, expérience migratoire
URN:NBN
DOI
10.6092/unibo/amsdottorato/8709
Data di discussione
9 Maggio 2016
URI

Altri metadati

Statistica sui download

Gestione del documento: Visualizza la tesi

^