Towards automation of constellation management with analytical models for collision avoidance

Curzi, Giacomo (2022) Towards automation of constellation management with analytical models for collision avoidance, [Dissertation thesis], Alma Mater Studiorum Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Meccanica e scienze avanzate dell'ingegneria, 34 Ciclo. DOI 10.48676/unibo/amsdottorato/10405.
Documenti full-text disponibili:
[img] Documento PDF (English) - Richiede un lettore di PDF come Xpdf o Adobe Acrobat Reader
Disponibile con Licenza: Salvo eventuali più ampie autorizzazioni dell'autore, la tesi può essere liberamente consultata e può essere effettuato il salvataggio e la stampa di una copia per fini strettamente personali di studio, di ricerca e di insegnamento, con espresso divieto di qualunque utilizzo direttamente o indirettamente commerciale. Ogni altro diritto sul materiale è riservato.
Download (4MB)

Abstract

The growing interest for constellation of small, less expensive satellites is bringing space junk and traffic management to the attention of space community. At the same time, the continuous quest for more efficient propulsion systems put the spotlight on electric (low thrust) propulsion as an appealing solution for collision avoidance. Starting with an overview of the current techniques for conjunction assessment and avoidance, we then highlight the possible problems when a low thrust propulsion is used. The need for accurate propagation model shows up from the conducted simulations. Thus, aiming at propagation models with low computational burden, we study the available models from the literature and propose an analytical alternative to improve propagation accuracy. The model is then tested in the particular case of a tangential maneuver. Results show that the proposed solution significantly improve on state of the art methods and is a good candidate to be used in collision avoidance operations. For instance to propagate satellite uncertainty or optimizing avoidance maneuver when conjunction occurs within few (3-4) orbits from measurements time.

Abstract
Tipologia del documento
Tesi di dottorato
Autore
Curzi, Giacomo
Supervisore
Co-supervisore
Dottorato di ricerca
Ciclo
34
Coordinatore
Settore disciplinare
Settore concorsuale
Parole chiave
Collision Avoidance, Orbital Mechanics, Low-thrust, Analytical
URN:NBN
DOI
10.48676/unibo/amsdottorato/10405
Data di discussione
24 Giugno 2022
URI

Altri metadati

Statistica sui download

Gestione del documento: Visualizza la tesi

^